اخبار سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی: بررسی حقوق مساله حسینیه شریعت قم سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی

سلام

پنجشنبه

بررسی حقوق مساله حسینیه شریعت قم

مطلبی است که روزنامه شرق در روز چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴ در زیر نامه کروبی آورده است .

شرق ، على معظمى : در پى ناآرامى هاى دوشنبه هفته گذشته، حسينيه شريعت قم كه وقف «ذكر و فكر» فقراى سلسله نعمت اللهى سلطانعلى شاهى گنابادى شده بود، تخريب گرديد. علاوه بر تخريب حسينيه، منزل واقف آن (سيداحمد شريعت) نيز تخريب شده است. تخريب حسينيه، در پى دعواى حقوقى چندساله واقف با نهادهايى چون شهردارى قم و سازمان اوقاف صورت گرفت. على الظاهر حسينيه شريعت پس از اتمام بنا هيچ گاه مورد استفاده ممتد نبوده است. پيش از اينكه سيداحمد شريعت املاك موروثى خانواده خود را كه تبديل به حسينيه كرده بود راه اندازى كند، شهردارى قم به تجميع پلاك هاى اين املاك ايراد گرفت و ملك مزبور پلمب شد. نهايتاً پس از چندسال كشمكش قانونى و رجوع به نهادهاى مختلف سيداحمد شريعت ملك را از مالكيت خود خارج كرد و با حفظ توليت براى خود به صورت وقف درآورد. اين امر با توجه به مقررات وقف مشكلات پيشين (مسئله تجميع پلاك) را حل مى كرد اما در اين مرحله حسينيه با ايرادى كه سازمان اوقاف به وقف نامه آن وارد مى كرد مواجه شد و ملك همچنان در پلمب ماند.
اين ماجراها كه از سال ۱۳۸۰ شروع شده بود نهايتاً در يك ماه گذشته وارد مرحله اى بحرانى شد
. از قرار، اتهام نهادها بر مريدان سلسله گناباديه اين است كه به هشدارهاى آنها عمل نكرده اند و مهلت تعيين شده براى تحويل ملك را جدى نگرفته اند. اما افراد مطلع در اين سلسله مى گويند كه آنها به هيچ وجه بدواً اقدام به شكستن پلمب حسينيه نكرده اند بلكه شكستن پلمب حسينيه و ورود (غيرقانونى) به آن ابتدائاً از سوى گروه لباس شخصى ها در شب عيدغدير (۲۸دى ماه) صورت پذيرفته است. و تا روز پنجم بهمن ماه گذشته اعضاى طريقت گناباديه اقدام به ورود به ملكى كه پلمبش را ديگران شكسته بودند نكردند. مطلعان از گناباديه مدعى هستند كه پس از شكستن پلمب چندين بار به مراجع قانونى رجوع كرده اند و خواستار رسيدگى به ورود افراد مذكور به حسينيه شده اند اما به گفته ايشان نهادهاى قانونى اقدامى براى رسيدگى به شكستن پلمب انجام نداده اند. اين در حالى است كه به گفته همين افراد تا آن زمان و حتى تا امروز هيچ حكم قضايى يا قانونى مبنى بر تعيين تكليف ملكيت و وقف حسينيه از سوى نهادهاى مسئول صادر نشده است. ورود اعضاى سلسله گنابادى به حسينيه شريعت در پنجم بهمن ماه در پى مشكلاتى بوده كه به ادعاى آنان براى سرايدار ملك به وجود آمده است و حتى در اين مرحله نيز اموال كسانى كه با فك پلمب به حسينيه وارد شده بودند با تنظيم صورت جلسه مشتركى به ايشان تحويل شده است. بنابر ادعاى منابع آنچه پس از آن باعث ماندن اعضاى سلسله در ملك مزبور شده، اين بوده كه هشدارها به ايشان براى خروج از حسينيه با چشم اندازى نامشخص نسبت به تعيين تكليف موقوفه همراه بوده است. با اين همه برخورد روز دوشنبه نه تنها براى ايشان بلكه براى ساير ناظران هم دور از انتظار بود. سواى دستگيرى هزار نفر از تجمع كنندگان (به ادعاى اعضاى سلسله گناباديه اين رقم به دو هزار مى رسد كه ظاهراً هنوز هم تعدادى از ايشان مفقودند.)
پس از
«بازپس گيرى» آن نه تنها مكان حسينيه پيش از تعيين تكليف نهايى تخريب شده است بلكه منزل سيداحمد شريعت هم ويران گشته است و اموال شخصى اش نابود شده اند. اعضاى سلسله گنابادى مى گويند چگونه در حالى كه هنوز ايراد سازمان اوقاف نسبت به وقفنامه محل مناقشه بوده است و هيچ راى قضايى صادر نشده عده اى اقدام به تخريب حسينيه كرده اند؟ و حتى اگر به هر دليلى قرار بر خروج حسينيه مزبور از وقف باشد، چه دليلى مى تواند براى تخريب منزل شخصى شريعت وجود داشته باشد؟ آنها همچنين معتقدند كه حتى ايراد اوقاف به شرعى نبودن وقفنامه هم بسيار قابل مناقشه است چرا كه محل حسينيه وقف عبادات شرعى مريدان سلسله شده است كه شيعه اثنى عشرى و مقلد مجتهدان حاضر هستند.
با همه اينها، سواى مدعيات اعضاى سلسله گنابادى كه با برخى گفته هاى رسمى مغايرت دارد، اين پرسش كه تخريب حسينيه و منزل شخصى واقف با چه مجوزى صورت گرفته هنوز از سوى هيچ مقامى پاسخ داده نشده است
. خصوصاً اينكه حتى قبول ايراد سازمان اوقاف به وقفنامه نيز نهايتاً به ابطال وقفنامه مى انجاميد (و على القاعده برگشت ملك به مالك اوليه).
با تشکر از روزنامه شرق

برچسب‌ها: